Veel badmintonners gebruiken shuttles met ganzen- en/of eendenveren, waarin veel kwaliteitsverschil zit. Dat zie je dan vaak ook wel in de prijs, omdat de gradatie van de veren bepaald wat de vlucht en duurzaamheid is. Maar moet je verenshuttles nu wel of niet prepareren?
Het is iets van heel wat jaren geleden, waar je vroeger geleerd werd dat je een verenshuttle moest prepareren alvorens je er mee ging badmintonnen. Waarom? Dat was beter voor de shuttle, zei men. Tot het moment dat onze bespanner jaren geleden met een shuttleleverancier in gesprek kwam en hij zeer verbaasd aan mij vroeg “Prepareer jij nog shuttles?” Uit den boze, werd hem direct medegedeeld. Alleen slechte shuttles moet je prepareren of beter nog, die moet je gewoon niet kopen.
Eigenschappen veranderen
Als een verenshuttle vers is en nog netjes in de folie verpakt zit, dan beschikken de veren nog de juiste natuurlijke vochtigheid. Zeker de duurdere shuttles, zoals de shuttles die op de shuttlelijst in de B-categorie en hoger staan, zijn shuttles die meestal wel oké zijn, die kun meteen bespelen als ze uit de koker worden gehaald. Het speelt ook veel prettiger, de klank van de shuttle is goed en de shuttle zijn originele vlucht en duurzaamheid nog hebben.
Maar als je meer vocht in de shuttle en koker stopt, dan pas je de eigenschappen aan van de shuttle. De shuttle wordt te vochtig en de lijm van de shuttle zal zachter worden. Waardoor de vorm van de shuttle bij impact anders wordt dan de speler verwacht. Het herstel van de veren om in originele vorm te komen na impact zal anders verlopen, meestal trager of juist een ruimere wijdte aanneemt, waardoor de shuttle veel trager gaat worden en de speler veel meer moeite moet doen om de shuttle achter in het speelveld te krijgen.
Of als je teveel vocht in de koker stopt, kan dit ook in de kurk gaan zitten, zeker als je de koker met met de kurk van de shuttle omlaag neerzet. Doordat de shuttle zwaarder wordt in de kurk, zal deze nu sneller (en vaak ook te snel) gaan worden. De kurk zal ook veel eerder platgeslagen gaan worden, omdat deze te zacht is geworden door het vocht.
De duurzaamheid van de shuttle wordt er in de meeste gevallen niet beter op, juist slechter! Omdat de speler anders tegen de shuttle gaat slaan om zijn doel te bereiken, zal de shuttle veel eerder aan vervanging toe zijn. Ook zal de speler eerder van shuttle wisselen als deze gewoon niet goed bespeelbaar is. Dus ben je als club nog veel duurder uit dan je had ingeschat.
Droge en oude shuttles
Dus meer vocht in de shuttle stoppen geeft juist het verkeerder effect. Of je shuttle moet oud en/of droog zijn, dan kan het wel eens goed zijn om een beetje vocht extra in de koker te stoppen. Maar ook dan niet te veel, dat de shuttle te zacht wordt door het vocht. Ook de kurk in de dop kan te zacht worden bij te veel vocht.
Hoe kan je zien dat je een droge shuttle hebt? De veren voelen vaak al harder aan als je deze vastpakt en bij het slaan vallen er vaak dan wat schilfers naar beneden. Dan is de shuttle veel te droog en zullen de veren ook snel breken.
Shuttle te oud? Dan zijn de veren vaak geliger van kleur dan normaal. De meeste verenshuttles hebben spierwitte veren, zeker de duurdere shuttles. Er zijn ook wel merken, vaak de goedkopere shuttles hebben niet helemaal witte veren. Maar tussen oud geel en niet witte veren, zie je meestal wel het verschil.
Goedkoop is vaak duurkoop
De verenshuttles worden steeds duurder, net als vele dingen die je in het dagelijkse leven koopt. Maar door achterstanden door de corona-lockdowns, gebrek aan grondstoffen en duurdere transportkosten is het ook niet raar. Er zijn zelfs merken die hun verenshuttles met 4 euro per koker hebben verhoogd.
Dus clubs gaan opzoek naar andere opties om de kosten te drukken, want naast de zaalhuur is de uitgave op verenshuttles ook een flinke hap uit de clubkas. Dus gaat men opzoek naar goedkopere shuttles, wat vaak dan slechter uitpakt. Want als je eerst met een A-categorie shuttle hebt gespeeld en dan naar een goedkopere B-categorie shuttle overstapt, dan zal je vaak duurder uit zijn. Dit omdat een B-cat. shuttle meestal van mindere kwaliteit is.
Je kan dan beter even rondkijken naar minder dure A-cat. shuttles. Deze zijn vaak net zo goed of soms beter dan de duurdere shuttles uit die categorie. De duurzaamheid is vaak net zo goed of soms nog beter en de prijzen kunnen echt tot 10 euro per koker minder zijn. Dat is een flink verschil, waarmee je bij aankoop van 50 kokers al snel bijna 500 euro kan besparen in de clubkas. Lekker meegenomen en contributieverhoging voor de leden hoeft dan komend jaar niet.
Dus let goed op wat je koopt, test het vooraf en ga niet blindelings af op de bekende merken, maar test ook eens wat merken die je niet kent. Bij onze zoektocht naar goede betaalbare shuttles kwamen we destijds shuttles van Redclear tegen. Wij kende het merk niet, maar hebben deze uiteindelijk getest en kende heel het merk niet, toch geprobeerd en uiteindelijk hebben we ze daarna ook toegevoegd aan ons assortiment.
Ik betaal inderdaad meer dan voor een B-cat. shuttle, maar in verhouding ben ik goedkoper uit omdat de shuttle veel langer mee gaat en ook nog eens prettiger speelt.
Maar er zijn natuurlijk veel meer merken en soorten. Iedereen heeft zijn/haar eigen voorkeur. Dat moet ook zo blijven, dat maakt het allemaal minder saai in het leven. gewoon kiezen wat je wil, keuze genoeg hoor. Maar kies slim en denk aan je portemonnee en/of clubkas.
Snelheid van een shuttle
In de Benelux wordt het meest gespeeld met speed 77 van de verenshuttles, terwijl in landen als bijvoorbeeld Engeland veel meer met snellere shuttles wordt gespeeld, zoals de speed 78. Bij een snellere shuttle hoef je minder hard te slaan, je kan je slagen rustiger uitvoeren, beheerst, terwijl je vaak met een tragere shuttle harder en met minder controle een shuttle moet slaan.
Ja, de shuttle kan bij een smash harder geslagen worden, maar als je daar eenmaal aan gewend bent, zal je deze smashes ook net zo makkelijk opvangen als je dat al deed met de tragere shuttle. Een snellere shuttle gaat in het algemeen ook langer mee, vanwege dat er niet gebeukt hoeft te worden tegen die trage shuttle. Vooral in de competitie, die grotendeels in de herfst en winter wordt gespeeld hier in Nederland, waar de temperatuur dan vaak te laag is voor een speed 77. Hoe lager je temperatuur, hoe trager je shuttle wordt. Dus bij de lagere temperaturen zou je al met een snellere shuttle moeten spelen, dus speed 78.
Probeer het eens uit, ga eens wat vaker met een snellere shuttle spelen. Je zal merken dat je dan wat rustiger kan slaan met de zelfde slagen en als je een wat tragere shuttle in de competitie of op toernooi tegenkomt, je minder snel de shuttle uitslaat op de achterlijn. Andersom moet je gaan inhouden, als je altijd met 77 speelt en dan ineens met een snellere shuttle moet spelen. Dat is veel lastiger overschakelen, dan van snel naar langzamer.
Geen vocht toevoegen
Maar terug naar wel of niet prepareren van verenshuttles. Onze eerlijke mening en zeker het advies, is dat je verenshuttles niet moet prepareren. Je shuttles worden in de meeste gevallen juist slechter dan zonder het extra vocht wat jij toevoegt. De speeleigenschappen worden er niet beter op en in de meeste gevallen wordt een shuttle zelfs trager, soms zo traag dat het niet speelbaar meer is. En dat is juist wat je niet wil, dat je shuttle alleen maar trager wordt. Je slaat je arm helemaal aan de gort als je de shuttles niet meer op de achterlijn krijgt.
Maar het levert niets op! Als je een goede shuttle hebt, moet je er niets aan veranderen. De shuttle bespelen hoe deze is gefabriceerd voor het spel. Je zal prettiger staan badmintonnen, omdat de shuttle lekkerder speelt en een betere vlucht heeft. Dus….folie van de koker, shuttle pakken en lekker gaan badmintonnen!
En! Een shuttle is maar een verbruiksartikel, je slaat het kapot en je gooit het weg. Dus als je daarop kan besparen, is dat alleen maar goed. Maar desondanks moet je niet inleveren op de speeleigenschappen van de shuttle, want dan maak je het badmintonnen niet leuker voor de speler/speelster die er mee moet badmintonnen.

Wij op de club doen dit nog steeds, op vrijdagavond de shuttles prepareren en we op zondag competitie moeten spelen. Afgelopen seizoen wel een aantal spelers gehad van de tegenstander die klaagde over te natte en te trage shuttles. Maar nu ik dit zo lees, zal ik het eens bespreekbaar maken in de club, waarom we dan nog steeds prepareren. We spelen met de Yonex AS30, die volgens het bovenstaande dan niet geprepareerd zouden hoeven worden.(??)
Een Yonex Aerosensa 30 (AS30) zou je normaliter niet hoeven prepareren. Door het prepareren van de AS30 loop je grote kans dat je de shuttle slechter maakt, iets wat een aantal van jullie tegenstanders blijkbaar dit seizoen ook hebben aangegeven. De shuttle was te nat, zoals ik lees, dus is de shuttle slechter dan deze behoort te zijn met natuurlijke eigenschappen.
De meeste Categorie A en International shuttles moet je echt niet prepareren, je verbetert juist niet de duurzaamheid, maar verslechtert zelfs de eigenschappen van de shuttles. Ook zijn er genoeg Categorie B shuttles die je niet hoeft te prepareren.